Postojna, 10. 12. 2018
Naj samo osvežimo spomin, da je Občina
Postojna, v okviru aktivnosti za Zeleno shemo, izvedla več anket, z željo po
aktivni vključitvi lokalne skupnosti, turistov in turističnega gospodarstva za
pridobitev znaka Slovenia Green Destination. Zbiranje podatkov pri anketiranju
domačih obiskovalcev je potekalo od 25.4.2018 do 25.10.2018, v turistično informacijskih
centrih in preko spletna.
Domačini verjamemo v pomembnost razvoja
turizma
Kar 95%
lokalnega prebivalstva, ki je sodelovalo v anketi je odgovorilo, da podpira
turistični razvoj naše destinacije. Skupno je 51% vprašanih navedlo, da so
zadovoljni z delom organizacij (Zavod Znanje-OE Turizem, RRA Zeleni kras), ki
skrbijo za razvoj turizma v destinaciji. Kar 75% anketirancev, ki so izpolnili
anketo je mnenja, da je boljše, da se v destinaciji razvija turizem kakor
kakšna druga gospodarska panoga. Prav tako se večina (64%) anketirancev strinja
z dejstvom, da ima lokalna skupnost od turizma določene koristi. Pri vprašanju
glede vpliva turizma na značilnosti in lokalno identiteto, kulturo in dediščino
se kar 83% vprašanih strinja s trditvijo, da turizem pozitivno vpliva na
lokalno identiteto, kulturo in dediščino naše destinacije. Skupno skoraj
polovica anketiranih (47%) meni, da se zaradi turizma krepi in oblikuje
ekološka zavest lokalnega prebivalstva. Večina vprašanih (skupno 65%) meni, da
razvoj turizma v naši destinaciji pripeva k dvigu kakovosti življenja lokalnega
prebivalstva.
Veseli
nas, da je turizem v naši krajih tako globoko prepoznan kot tržna niša, možnost
za napredek pa obenem tudi kot zaščitnik kulturne in naravne dediščine in
narave kot take. Zaradi zavedanja številnih negativnih posledic hitrega,
nenačrtnega in nepremišljenega razvoja turizma se doma in po svetu vse bolj
nakazuje težnja po manjšem obremenjevanju okolja, po tako imenovanem trajnostnem,
sonaravnem oziroma zelenem turizmu (sustainable tourism). Tovrstne oblike
turizma zmanjšujejo pomen paketnih potovanj in hitenje z destinacije na
destinacijo s poceni letalskimi prevozniki ter poudarjajo lokalni pristop do
potovanj, uporabo vlaka, lokalnih avtobusov in koles. To pomeni, naj
turisti potujejo bliže svojemu domu, po lastni in sosednjih državah. Vse bolj
se spoštujejo lokalna identiteta in lokalne posebnosti. Destinacije s
trajnostno usmerjenim turističnim razvojem ne sledijo zgolj prizadevanjem po
čim večjem številu turistov, temveč se osredotočajo na to, katere turiste
želijo privabiti (poslovneže, rekreativne športnike, družine in druge). Na
ta način so koristi za lokalne skupnosti večje (prilagoditev turistične
ponudbe potrebam gostov), stroški varstva okolja pa manjši. Sonaravni
razvoj turizma vključuje tudi uporabo lokalnih materialov (na primer les,
kamen iz bližnjega kamnoloma), izdelkov (lokalni mizarji in umetniki),
pridelkov in proizvodov (lokalno pridelana sadje in zelenjava, prehrambeni
izdelki) in lokalne delovne sile.
Zadovoljen domačin je garancija za
zadovoljnega gosta
V
letošnjem letu se je občina Postojna odločila za vstop v Zeleno shemo
slovenskega turizma, kar jo še dodatno zavezuje k delovanju v turizmu na način, ki v celoti
upošteva sedanje in prihodnje ekonomske, družbene in okoljske vplive ter hkrati
zadovoljuje potrebe obiskovalcev, gospodarstva, okolja in lokalnih prebivalcev.
Trajnostno pomeni najprej domačini, nato turisti, saj številni primeri dobrih praks
v trajnostnem turizmu izpostavljajo povezovanje z lokalno
skupnostjo in spreminjanje mišljenja v smeri zelenega in okolju prijaznega
delovanja. Zadovoljen domačin je garancija za zadovoljnega gosta!
Ob takem
dojemanju pristopa k ZSST, malo manj boli dejstvo, da se večina naših občanov
počuti nekako »odrinjena« od možnosti sodelovanja v razvoju trajnostnega
turizma in da menijo, da so o projektih v turizmu slabo obveščeni. Posledično
so tudi odgovori na vprašanja, ki se
tičejo podpore občine Postojna razvoju turizma, o sistemski podpori, razvoju ključne in tudi drobne
infrastrukture, podpori lokalnim turističnim ponudnikom in razvoju novih
turističnih vsebin in programov, precej nedoločeni in večinoma skriti za »niti
dobro, niti slabo«.
Ali res nočemo videti, da nam gre na bolje?
Rezultati
ankete govorijo, da smo z varnostjo,
prometno infrastrukturo, čistočo in splošno urejenostjo mesta v glavnem
zadovoljni, dejstvo pa je, da imamo nekaj že dolgo prepoznanih nevralgičnih
točk (organizacija lokalnega prometa, urejenost pohodniških in kolesarskih poti
in ponudba lokalne kulinarike), kjer nam na prvi pogled v resnici ne gre preveč
dobro. Ali pa samo nočemo videti, da gre na boljše?!
Tako pač
je in takle imamo! Še vedno smo malo med »masovko« in zelenim, petzvezdičnim
turizmom, ampak dejstvo je, da bomo morali hitro zamenjati miselnost, saj nas
bodo k temu prisilili naši obiskovalci, ker prihaja vedno več takih, v katerih
je trajnostni turizem že zasidran. In dejstvo je, da so z našo ponudbo
zadovoljni! To, da ni vse »v piko« urejeno in dorečeno, dojemajo kot našo
zaščito pred množičnim udorom obiskovalcev v naše okolje. Sprejmejo in
spoštujejo!
Seveda
nam to ne sme služiti kot izgovor, da obstanemo na mestu, ampak kot izziv, kako ohraniti dovolj lastne podobe in
identitete, da bomo zanimivi in privlačni za goste, ki jih želimo pritegniti.
Hvala
vsem, ki ste si vzeli čas in izpolnili anketo. Veseli smo vsakega odziva, tudi
tistih, »manj ugodnih«, saj le tako lahko izvemo, kje je treba bolj pljuniti v
roke. K ZSST je pristopilo 18 sopodpisnikov (od lokalnih ponudnikov gostinskih in nastanitvenih uslug,
turističnih kmetij, podjetij…), kar pomeni, da so prve prave povezave z lokalno
skupnostjo v smislu razvoja trajnostnega turizma, že stkane in to je ključ do uspeha!
Ostanite
z nami v tej zgodbi in nam sledite na spletni strani Občine Postojna (https://www.postojna.si/)in spletni strani postojnskega turizma Visit Postojna (http://www.visit-postojna.si/si/)ter na FB profilu Visit Postojna, kjer ažurno obveščamo o različnih projektih,
novicah in dogodki v naši občini.
Trajnosti ali zeleni turizem kliče po še
več človeka in vsega dobrega, kar je ta človek pripravljen in sposoben narediti
za dobro drugega!